روزنامه دیلی اف تی در روز جمعه ۱۴ می (روز عید فطر در سریلانکا) با اشاره به وضعیت کرونا در جهان با طرح این سوال که «آیا خدا در زمان شیوع کرونا، بشریت را ترک کرده است؟»، به موضوع ادیان الهی و نقش خدا و دعا در این ادیان پرداخته است.

روزنامه دیلی اف تی در روز جمعه ۱۴ می (روز عید فطر در سریلانکا) با اشاره به وضعیت کرونا در جهان با طرح سوال فوق به موضوع ادیان الهی و نقش خدا و دعا در این ادیان پرداخته است.

فاجعه هولناکی  در برابر چشم ما در سراسر جهان به ویژه در هند و کشورهای مسیحی خداپرست سنتی مانند ایالات متحده آمریکا ، برزیل ، ایتالیا ، اسپانیا ، فرانسه ، انگلستان ، آلمان ، بلژیک ، پرتغال ، هلند ، سوئیس ، اتریش ، نروژ و سوئد در حال رخ دادن است و سوالات اساسی را نه تنها در مورد توانایی بشریت در مبارزه با شیوع ویروس کرونا که تا کنون خسارات زیادی برجای گذاشته است ، بلکه  در مورد وجود خداوندی که میلیاردها انسان که به آیین های ابراهیمی مانند مسیحیت کاتولیک و پروتستان ، اسلام و یهودیت پایبند هستند و به آن ایمان و اعتقاد دارن، مطرح است.

آیا آسیب عظیم ناشی از ویروس کرونا در جهان از خشم خداوند است یا عدم وجود خدا ؟ آیا هیچ مقام کلیسایی اعلام کرده و اظهار داشته است که بیماری همه گیر ویروس کرونا چیزی جز نمایش خشم و مجازات خداوند برای گناهان قربانیان نبوده است؟ پس از زلزله لیسبون (۱۷۵۵) رهبران کلیسا دقیقاً همین کار را کردند.

در مقابل، آیا نابودی فعلی نسل بشر توسط ویروس کرونا می تواند براساس مجازات کارما توضیح داده شود؟ آیا ویروس ویرانگر کرونا نوعی قصاص کارما است که بیشتر کشورهایی را هدف قرار داده است که به دیگران ظلم کرده اند؟ به ویژه تعدادی از کشورهای منتخب غربی که گذشته ناخوشایند مشترکی دارند و در طی یک دوره ۵۰۰ ساله استعمار و تجاوز در سراسر جهان ، مرتکب نسل کشی و قتل عام مردم بومی شدند؟

هند هم از این مساله مبرا نیست. سابقه مداخله هند در امور کشورهای همسایه از جمله آموزش و پشتیبانی از گروه های تروریستی برای ارتکاب جنایات نسل کشی و قتل عام غیرنظامیان بی گناه در سریلانکا قبل از قتل وحشیانه راجیو گاندی ایجاد می کند که سوال شود آیا هند نیز اکنون تحت نظر مشیت است و در حال  مجازات است. کسانی که طبق قوانین ساخته شده توسط انسان از پاسخگویی طفره می روند ، باید یک روز پاسخ دهند و تحت عنوان مشیت مشمول مجازات شوند.

بگذریم از جنایات علیه بشریت ، جنایات علیه حیوانات بی گناه که تا به امروز در کشورهایی مانند برزیل ، اسپانیا و پرتغال ادامه دارد ، در حالی که جنگ گاو وحشی به عنوان یک ورزش محبوب شناخته می شود و از تلویزیون های برتر پخش می شود.

آیا این زمان مناسبی برای تأمل  از سوی بشریت در سراسر جهان ، و به ویژه در کشورهایی نیست که تحت تأثیر همه گیری ویروس کرونا قرار دارند؟

هدف از این مقاله مختصر گشودن و کشف موضوعات قابل توجه دینی و فلسفی است که در پرتو همه گیر و ویرانگر ویروس کرونا به وجود آمده است و همچنان ویرانگر است و پایانی برای آن وجود ندارد.

نکاتی برای تأمل

۱) رفتار با حیوانات

الف) آنچه ما با حیوانات انجام می دهیم بی رحمانه است و ویروس کرونا همان کار را در مورد انسان انجام می دهدو  باعث ایجاد ترس و اضطراب می شود. آیا وقتی انسان نسبت به حیوانات بی گناه ، که قربانیان ابدی ظلم و رفتار غیرانسانی ما هستند ، ترحم نمی کند ، آیا انسانها سزاوار ترحم هستند؟

ب) آیا معیار قضاوت درباره یک تمدن و پیشرفت آن باید مبتنی بر پروژه های انبوه توسعه ، اختراعات و نوآوری های فناوری ، دستاوردهای سیاسی ، ادبیات است ؟یا نحوه برخورد انسانی آن با همه موجودات بزرگ و کوچک روی زمین تا حداکثر جایی که ممکن باشد؟

ج) این ماهاتما گاندی بود که گفت: که پیشرفت کشور باید از طریق نحوه رفتار با حیوانات و سایر موجودات زنده ارزیابی شود. وقتی کسی از او پرسید که در مورد تمدن غرب چه نظری داری ، پاسخ او این بود: "ایده خوبی است."

د) به عبارت دیگر ، منظور گاندی این بود که غرب به معنای اخلاقی واقعاً متمدن نبود. اگر غرب متمدن بود ، آیا می توانست کشورهای آسیایی و آفریقایی را فتح ، اشغال و بهره برداری کند و مردم بومی را در دو قاره آمریکا و استرالیا نابود کند تا اینکه تقریباً منقرض شوند؟ و مرتکب جنایات علیه بشریت ، کشتار جمعی ، و نسل کشی  بشود؟

ح) بزرگترین مشکل این است که همه کسانی که فرهنگ مصرف گوشت را مصرف می کنند و از آن حمایت می کنند ، با نظری غیر علمی تصور می کنند که زمین متعلق به انسان است و سایر موجودات زنده غیر انسانی هیچ حقی برای ادامه زندگی طبیعی خود ندارند به جز برای تأمین نیازهای انسان از جمله فدا کردن جان گرانبها برای پر کردن شکم انسان.

و) این دیدگاه غیرقابل دفاع عمدتا تحت تأثیر دستور کتاب مقدس "کشتن و خوردن گوشت" است.

ز) از نظر اخلاقی این یک بحث پایدار نیست. آیین بودا در اولین دستور خود این دیدگاه  بدون صلاحیت را رد می کند.

ه) رویکرد بودایی همزیستی مسالمت آمیز بین انسان و حیوان است که توسط جینیسم و ​​چندین فیلسوف غربی مانند شوپنهاور و آلبرت شوایتزر حمایت می شود.

ط) با قفل شدن سراسر جهان. اکثریت قریب به اتفاق بشریت در خانه های خود محدود شده اند. آیا این دقیقاً همان کاری نیست که انسانها با مجبور کردن حیوانات به زندگی در فضاهای کوچک در قفس یا در یک زندان وسیع (باغ وحش ) با حیوانات انجام می دهند؟ یعنی اجرای حکم حبس ابد بدون ارتکاب جرم. چه زمانی این ظلم به حیوانات برطرف خواهد شد؟

۲. آیا نماز جواب می دهد؟

آیا نماز جواب می دهد؟ آیا خدا گوش می دهد؟ چگونه می توان سکوت خدا را در زمان اندوه فراوان در میان مومنانی که هزاران نفر در حال مرگ هستند ، توضیح داد؟ آیا توسل به خدا از طریق دعا برای نجات تمرین بی فایده ای است؟ اینها سوالات معتبری هستند.

آتئیست ها ، و بت پرستان (تعداد آنها در اروپا به سرعت در حال افزایش است) از این سوالات کمترین نگرانی را دارند. آخرین رویدادهای غم انگیز مربوط به ویروس کرونا تأییدی بر بدبینی آنها است. این بیشتر برای مومنان یک چالش است.

ما در سریلانکا با سوالاتی مشابه روبرو شده ایم و در پی بمب گذاری های یکشنبه عید پاک در سال ۲۰۱۹ این تمرین فکری را انجام داده ایم.

در ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ ، یکشنبه عید پاک ، سه کلیسا در سریلانکا و سه هتل لوکس در پایتخت تجاری ، کلمبو ، در یک بمب گذاری انتحاری تروریستی هماهنگ اسلامی هدف قرار گرفتند. بعداً در همان روز ، انفجارهای کوچکتر در یک مجتمع مسکونی در و یک مهمانخانه رخ داد. دویست و پنجاه و نه نفر کشته شدند .

مانند فاجعه فعلی ویروس کرونا که اکثر قریب به اتفاق قربانیان آن شهروندان کشورهای عمدتا مسیحی اروپا هستند ، اکثر قربانیان حملات یکشنبه عید پاک ۲۰۱۹ پیروان پرشور مسیحیت بودند و در برخی از کلیساهای مقدس در کشور به عنوان مثال زیارتگاه سنت آنتونی رخ داد. این اقدامات خشونت آمیز که عمدتاً مسیحیان را در یک تعطیلات ویژه مسیحیان در داخل کلیساهای مسیحی هدف قرار می دهند ، بی تردید سوالات مشکوکی را در مورد خیرخواهی خدا و قدرت آن در مداخله الهی ایجاد کرده است. چرا خدا در خانه خودش یعنی کلیسا و در یکی از مقدس ترین روزهای مسیحیت یعنی یکشنبه عید پاک شکست خورد؟

۳. آیا خدا وجود دارد؟

گفته می شود که یکی از اولین جنبش های الحادی مدرن در اروپا پس از این فاجعه آغاز شد و از ایدئولوژی های مذهبی به عنوان مبانی تفکر انتقاد کرد.

ما باید به گذشته برگردیم. یک فاجعه وحشتناک مشابه بیماری همه گیر COVID-۱۹ در اروپا و سایر کشورهای غربی در ابعادی بسیار بزرگتر در اروپا رخ داد تقریباً ۲۷۰ سال پیش هنگامی که لیسبون (پایتخت پرتغال) در معرض مجموعه ای از زمین لرزه های فاجعه بار در صبح روز یکشنبه قرار گرفت. ۱ نوامبر ۱۷۵۵ ، که روز مقدسین بود و بسیاری از مردم در کلیساهایی شرکت می کردند که ساختار و ساختمان آنها در برابر زلزله مقاوم نبود.

این زمین لرزه ها خسارت بزرگی به شهر لیسبون وارد کرد و حدود ۱۲۰۰۰ خانه را تخریب کرد و بیش از ۶۰،۰۰۰ نفر کشته شدند

بعلاوه این لرزش ها باعث ایجاد سه سونامی به طول موج شش متر شد بکه موجب کشته شدن تعداد بیشتر افراد شد.

از طرف دیگر ، مقامات کلیسا در لیسبون اعلام کردند و اظهار داشتند که این زمین لرزه در واقع نمایانگر خشم و مجازات خدا برای گناهان قربانیان است.

به طرز ناباورانه ای ، منطقه گناهکار و ممنوعه لیسبون تنها خسارتی  جزئی دیده بود در حالی که کلیساها علی رغم تقوای ادعایی کاملاً از بین رفته بودند.

۴) تفتیش عقاید پرتغالی ها در سیلان (سریلانکا)

پرتغال و اسپانیا دو مرکز اصلی تفتیش عقاید کاتولیک بودند که چندین قرن ادامه یافت.

اگرچه هر دو پرتغال و اسپانیا در طول دوران امپراطوری خود ثروت زیادی به دست آوردند ، اما کشورهای عقب مانده در تکامل اخلاقی باقی ماندند و از سنت های فرهنگی وحشیانه مانند جنگ گاو نر فاصله گرفتند. برخلاف همسایگانشان در اروپای شمالی که از واتیکان جدا شدند ، متأسفانه هر دو پرتغال و اسپانیا به همراه ایتالیا برای مدت طولانی در یک جمود مذهبی اسیر بودند.

یک پیامد فکری از فاجعه زلزله لیسبون در سراسر اروپا رخ داد. این فاجعه منجر به بحث های گسترده روشنگری درباره خدا و جهان طبیعی شد.

نتیجه

فاجعه همه گیر ویروس کرونا در حال حاضر جهان را لرزاند ، و بحث های فکری گسترده ای را درباره جهان طبیعی و جایگاه خدا در امور انسانی به دنبال دارد. نظم جهانی جدیدی در حال ظهور است که می توان انتظار داشت بسیار متفاوت از نظم گذشته باشد.

در حال حاضر این مساله مورد توجه و گمانه زنی گسترده ای در میان اندیشمندان و سیاست گذاران قرار گرفته است. آیا خدا علی رغم افزایش شبهه ها در دنیای توحیدی ابراهیمی ، همچنان در قله جهان اخلاقی و معنوی باقی خواهد ماند؟

بودیسم نشان داده است که می توان بدون ارجاع به خدای خالق متعال ، یک سیستم اخلاقی بسیار موثر و قابل تحسین برای بشریت با مزایایی برای همه موجودات زنده که به عنوان اعضای یک جهان اخلاقی در نظر گرفته می شوند ، ایجاد کرد.

تاکاکوسو جونجیرو که یک دانشمند بودایی ژاپنی در سطح بین المللی بود ، و پروفسور برجسته سانسکریت در دانشگاه امپریال توکیو هنگام مرگ در سال ۱۹۴۵ گفت: "اگر تمدن واقعاً همان چیزی باشد که تمدن فعلی غرب نشان دهنده آن است ، این یک نفرین است تا یک نعمت. کوتاهترین راه برای رفع نقص و کامل کردن آن ، گسترش فرهنگ ، فلسفه و ایمان بودیسم در غرب است. "

اگر ایمان به خدا در پی فاجعه هایی مانند بیماری همه گیر ویروس کرونا به طور فزاینده ای ناپایدار شود ، چه چیزی جایگزین خدا خواهد شد؟

ملاحظات:

این مقاله طولانی است ولی اهم مطلب ترجمه شده است.

انتشار این مقاله در روز عید فطر،یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان و اشاره به ناتوانی خدا و ناکارآمدی دعا در ماهی که ماه دعا و عبادت است بسیار هدفمندانه و به منظور زیر سوال بردن ادیان خداباور د  مقابل آئین بودیسم می باشد.

اشاره به بمب گذاری سال ۲۰۱۹ توسط مسلمانان افراطی و کشته شدن مسیحیان معتقد در کلیسا زیرسوال بردن مستقیم ادیان الهی است.

عدم اشاره نویسنده به حادثه سونامی ۲۰۰۴ و کشته شدن هزاران بودایی و بی خانمان شدن صدها هزار نفر قابل تامل است.

بهره گیری از مساله ای مانند شیوع ویروس کرونا برای تبلیغ و ترویج آئین بودا با زیر سوال بردن ادیان الهی بسیار مشهود است.

کد خبر 9090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =